Τα 14 κρίσιμης σημασίας τεχνολογικά συστατικά για ένα επιτυχημένο e-shop
Όσο περισσότερα e-shop δημιουργούνται, τόσο μεγαλώνει ο ανταγωνισμός στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς και οι απαιτήσεις για πιο επαγγελματικά φτιαγμένα ηλεκτρονικά καταστήματα. Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι λειτουργούν πάνω από 7.000 e-shop, ενώ μόνο στο Skroutz, τη δημοφιλέστερη μηχανή σύγκρισης τιμών στην Ελλάδα, ανταγωνίζονται αυτή τη στιγμή 1.300 από αυτά.
Σε ένα σύγχρονο e-shop μπορούν να προστεθούν δεκάδες ή και εκατοντάδες λειτουργίες και εργαλεία. Έχοντας σαν EasyComTech φτιάξει δεκάδες e-shop, κάποια με τζίρους εκατομμυρίων, και έχοντας παρατηρήσει “από μέσα” δεκάδες άλλα, καταγράφουμε παρακάτω τα σημεία εκείνα που θεωρούμε κρίσιμης σημασίας.
Στον ακόλουθο οδηγό δεν αναφερόμαστε καθόλου σε κινήσεις προώθησης, όπως Google AdWords, Facebook Ads κτλ., αν και πολλά από τα παρακάτω σημεία βοηθούν και προς την κατεύθυνση της επιτυχημένης προώθησης. Οι κατευθύνσεις που θα διαβάσετε μπορούν να σας βοηθήσουν, είτε κατά την αρχική κατασκευή του site σας, είτε μετέπειτα, κατά την αναβάθμιση ή ανακατασκευή του.
1. Εύκολη διαχείριση
Στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί, πρέπει να μπορείτε να ενημερώνετε το site σας συνεχώς. Η εύκολη διαχείρισή του λοιπόν, τόσο όσον αφορά τη διαχείριση των παραγγελιών, όσο και τη διαχείριση του περιεχομένου είναι σημαντική.
Ένα δύσχρηστο site, για τη χρήση του οποίου πρέπει να ανατρέχετε σε “οδηγίες χρήσης” ή ακόμα χειρότερα ένα site που απαιτεί την παρέμβαση προγραμματιστή, θα σημαίνει είτε αυξημένα κόστη για την επιχείρισή σας, είτε ότι δεν θα ενημερώνεται αρκετά συχνά. Και οι δύο περιπτώσεις είναι μη επιθυμητές.
Tip 1: Ελέγξτε την πλατφόρμα που θα χρησιμοποιήσετε. Δείτε την ευχρηστία και την ευελιξία της πριν επενδύσετε σε αυτή. Δείτε αν η πλατφόρμα αυτή χρησιμοποιείται από επιτυχημένα e-shop.
Tip 2: Ζητήστε μας να σας παρουσιάσουμε το περιβάλλον διαχείρισης που έχουμε αναπτύξει πάνω στην ανοικτή πλατφόρμα του Magento, Woocommerce. Θα εντυπωσιαστείτε!
2. Γρήγορο φόρτωμα
Ναι, το γρήγορο φόρτωμα πρέπει να θεωρείται βασική απαίτηση πια. Όχι μόνο βοηθάει την κατάταξη του e-shop σας στο Google, όχι μόνο χαμηλώνει το κόστος της διαφήμισής του στο Google AdWords, αλλά είναι πια και βασική απαίτηση και από τους χρήστες. Αν το e-shop σας χρειάζεται περισσότερα από 4 δευτερόλεπτα για να φορτώσει, χάνετε το 25% των επισκεπτών σας. Η Amazon σε πείραμα που έκανε, είδε ότι για κάθε 1/10 του δευτερολέπτου καθυστέρησης που έβαζε στο φόρτωμα της σελίδας της, έχανε 0,7% από τις πωλήσεις της! Αυτό σημαίνει 7% πτώση τζίρου για κάθε 1 δευτερόλεπτο καθυστέρησης!
Ο χρόνος που απαιτείται για να φορτώσει ένα e-shop, όπως και κάθε site, εξαρτάται από τον χρόνο που χρειάζεται ο server για να δημιουργήσει τη σελίδα και να ξεκινήσει να στέλνει τα στοιχεία της στον χρήστη, καθώς και από τον όγκο των στοιχείων που πρέπει να σταλούν στον browser του χρήστη για να λειτουργήσει η σελίδα.
Έτσι, ο τελικός χρόνος επηρεάζεται από το πόσο αποδοτικά έχει προγραμματιστεί το e-shop και τι τεχνικές caching χρησιμοποιούνται, από την ισχύ και τον φόρτο του server, από την φυσική απόσταση του server από τον χρήστη, από την βελτιστοποίηση των γραφικών που στέλντονται στον χρήστη, καθώς και από την συμπίεση των αρχείων κειμένου (html, css, js) που στέλντονται από τον server.
Εργαλεία μέτρησης της ταχύτητας του site
Μπορείτε να μετρήσετε πόσο γρήγορα φορτώνει οποιοδήποτε site χρησιμοποιώντας τα εγγενή εργαλεία που παρέχουν πια οι περισσότεροι browser. Επιπλέον εργαλεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για τον έλεγχο των προβλημάτων ταχύτητας του site σας είναι τα Google Page Speed και Yahoo YSlow, τα οποία διατίθενται ως πρόσθετα τόσο για τον Firefox, όσο και για τον Chrome.
Αν ο χρόνος αυτός είναι πάνω από 2 δευτερόλεπτα σε 2η επίσκεψη (με προφορτωμένα τα στοιχεία στον browser) ή πάνω από 7 δευτερόλεπτα σε 1η επίσκεψη (με την cache του browser άδεια), τότε αν εστιαστείτε στην επιτάχυνση του site σας, θα αυξηθούν και οι πωλήσεις του.
Tip 1: Πριν επιλέξετε πλατφόρμα ή κατασκευαστή για το e-shop σας, ελέγξτε άλλα e-shop βασισμένα στην ίδια πλατφόρμα ή κατασκευασμένα από τον ίδιο κατασκευαστή κατά πόσο φορτώνουν γρήγορα.
Tip 2: Μπορείτε να ζητήσετε από μας την επέμβαση στο site σας για να το κάνουμε να φορτώνει γρηγορότερα. Η ομάδα μας έχει την τεχνογνωσία που απαιτείται, ώστε να κάνει το site σας πιο γρήγορο.
3. Φιλικό στις μηχανές αναζήτησης
Το e-shop σας θα πρέπει να μπορεί να διαβαστεί και να ευρετηριαστεί από τις σημαντικότερες μηχανές αναζήτησης, δηλαδή… το Google. Αν δεν το πετύχει αυτό, τότε θα χάνετε ένα σημαντικό κανάλι πωλήσεων που θα λειτουργούσε για εσάς δωρεάν.
Φιλικό σημαίνει πολλές μικρές λεπτομέρειες που θα πρέπει να προσεχθούν, τα πιο σημαντικά όμως σημεία που θα πρέπει να προσέξετε είναι:
- Η δομή των URL, δηλαδή των διευθύνσεων, τόσο για τις σελίδες των προϊόντων, όσο και για τις σελίδες των κατηγοριών. Τα URL θα πρέπει να είναι της μορφής myeshop.gr/katigoria-proiontos/marka/onoma-proiontos και myeshop.gr/katigoria-proiontos/ypokatigoria-proiontos και όχι myeshop.gr/index.php?id=XXX.
- Τα URL θα πρέπει να παράγονται από τους τίτλους των προϊόντων και των κατηγοριών, αφού όμως πρώτα αντικατασταθούν οι ελληνικοί χαρακτήρες από τους αντίστοιχους λατινικούς. Και οι δύο αυτές λειτουργίες φυσικά θα πρέπει να γίνονται αυτόματα.
- Αντίστοιχα, θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι για κάθε σελίδα του e-shop, καθώς και κυρίως για την αρχική, παράγεται αυτόματα ή χειροκίνητα το σωστό title tag και meta description, τα οποία καθορίζουν τι θα εμφανιστεί στο tab του browser, αλλά και στα αποτελέσματα του Google. Όσον αφορά τα meta keywords, δεν χρειάζεται να ασχοληθείτε, καθώς αυτά εδώ και πολλά χρόνια αγνοούνται εντελώς από την Google.
- Η HTML με την οποία θα παράγεται κάθε σελίδα θα πρέπει να χρησιμοποιεί τα κατάλληλα heading tags (h1, h2, h3 κτλ.) αλλά και τα νέα πρότυπα της HTML5 για τους τίτλους και τους υποτίτλους των προϊόντων καθώς και των υπολοίπων σελίδων.
4. Γρήγορη και έξυπνη αναζήτηση
Πλέον, η γρήγορη και έξυπνη αναζήτηση, ειδικά σε e-shop με πολλά προϊόντα, είναι απαραίτητη. Τα σημεία που θα πρέπει να προσέξετε είναι:
- Να δουλεύει και με τόνους και χωρίς.
- Να δουλεύει και με ενικό και με πληθυντικό. Π.χ. αν ο χρήστης ψάξει τη λέξη “ποδήλατα”, να του επιστρέψει και αποτελέσματα που περιέχουν τη λέξη “ποδήλατο”.
- Να δουλεύει και με greeklish. Να φέρνει δηλαδή αποτελέσματα και όταν ψάχνω για “podilata”.
- Να φέρνει τα αποτελέσματα γρήηηηηηηγορα!
- Με λίγα λόγια, να δουλεύει έτσι όπως αναμένεται από έναν απλό χρήστη, κι όχι από προγραμματιστές.
Tip 1: χρησιμοποιήστε τα φίλτρα αναζήτησης στην αριστερή στήλη σε οποιαδήποτε κατηγορία προϊόντων. Δείτε πώς αυτόματα απενεργοποιούνται τα φίλτρα που δεν θα φέρουν αποτελέσματα, ώστε να μην καταλήξετε ποτέ σε σελίδα χωρίς προϊόντα, καθώς (για τους πιο προχωρημένους) πώς δημιουργούνται τα σωστά φιλικά url για το Google.
5. Πλήρη Analytics και Reporting
Όπως στο φυσικό σας κατάστημα παρακολουθείτε πόσοι μπαίνουν κάθε μέρα, πόσοι από αυτούς αγοράζουν, τι τζίρο κάνουν και προσπαθείτε να βελτιώσετε το αποτέλεσμα, έτσι και στον online κόσμο είναι σημαντικό να έχετε πλήρη και σαφή εικόνα της συμπεριφοράς των χρηστών στο site σας και πάνω από όλα, να γνωρίζετε ποιες κινήσεις marketing αποδίδουν, ποιες όχι και σε τι βαθμό, ώστε να διατηρείτε τις πιο αποδοτικές από αυτές και να μπορείτε να τις βελτιώνετε. Υπάρχουν πολλά εργαλεία, που βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση, όμως το Google Analytics θεωρείται το στάνταρ και η βάση στην οποία θα πρέπει να πατήσετε.
Το Google Analytics παρέχεται δωρεάν από την Google και η εγκατάστασή του είναι πολύ απλή, αλλά μια απλή εγκατάσταση δεν αρκεί για να έχετε την πλήρη εικόνα. Βεβαιωθείτε ότι το site σας έχει στηθεί και ρυθμιστεί έτσιι ώστε να σας δίνει τις παρακάτω, επιπλέον από της βασικής εγκατάστασης, πληροφορίες:
- Δεδομένα πωλήσεων και ηλεκτρονικού εμπορίου.
- Search Tracking (παρακολούθηση αναζήτησης).
- Event Tracking (Παρακολούθηση Συμβάντων).
- Goals (Στόχοι).
- Conversion Funnel (Διοχέτευση Στόχου).
6. Εύκολο Checkout
Όπως στο φυσικό σας κατάστημα παρακολουθείτε πόσοι μπαίνουν κάθε μέρα, πόσοι από αυτούς αγοράζουν, τι τζίρο κάνουν και προσπαθείτε να βελτιώσετε το αποτέλεσμα, έτσι και στον online κόσμο είναι σημαντικό να έχετε πλήρη και σαφή εικόνα της συμπεριφοράς των χρηστών στο site σας και πάνω από όλα, να γνωρίζετε ποιες κινήσεις marketing αποδίδουν, ποιες όχι και σε τι βαθμό, ώστε να διατηρείτε τις πιο αποδοτικές από αυτές και να μπορείτε να τις βελτιώνετε. Υπάρχουν πολλά εργαλεία, που βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση, όμως το Google Analytics θεωρείται το στάνταρ και η βάση στην οποία θα πρέπει να πατήσετε.
Το Google Analytics παρέχεται δωρεάν από την Google και η εγκατάστασή του είναι πολύ απλή, αλλά μια απλή εγκατάσταση δεν αρκεί για να έχετε την πλήρη εικόνα. Βεβαιωθείτε ότι το site σας έχει στηθεί και ρυθμιστεί έτσιι ώστε να σας δίνει τις παρακάτω, επιπλέον από της βασικής εγκατάστασης, πληροφορίες:
- Δεδομένα πωλήσεων και ηλεκτρονικού εμπορίου.
- Search Tracking (παρακολούθηση αναζήτησης).
- Event Tracking (Παρακολούθηση Συμβάντων).
- Goals (Στόχοι).
- Conversion Funnel (Διοχέτευση Στόχου).
7. Αυτοματοποίηση διαδικασιών
Όσο το e-shop σας πετυχαίνει, και οι καθημερινές παραγγελίες αυξάνονται, τόσο θα παίζει μεγαλύτερο ρόλο η αυτοματοποίηση των διαδικασιών που ακολουθείτε. Τα δύο πιο σημαντικά σημεία είναι η διασύνδεση με το ERP σας ή το πρόγραμμα τιμολόγησης, καθώς και η διασύνδεση με την εταιρεία ταχυμεταφορών με την οποία θα συνεργαστείτε.
8. Φιλικό προς κινητές συσκευές (ταμπλέτες και κινητά)
Πάνω από 25% των χρηστών των site σερφάρουν από ταμπλέτες και κινητά, ενώ σε πολλά site αυτό το ποσοστό ξεπερνάει το 40% και μάλιστα με έντονα ανοδική τάση.
Μπορείτε να δείτε τι ποσοστό των επισκεπτών του δικού σας site το επισκέπτεται από κινητές συσκευές από το αντίστοιχο report του Google Analytics (Κοινό > Κινητά > Συσκευές).
Η τεχνική που έχει επικρατήσει τα τελευταία 3 χρόνια ως απάντηση στην παραπάνω εξέλιξη είναι αυτή του responsive design. Το responsive design είναι ο τρόπος που συνιστάται και από την Google. Με το responsive design το site ή το e-shop προσαρμόζεται αυτόματα στις διαστάσεις της οθόνης του χρήστη. Είτε πρόκειται για μεγάλη οθόνη, είτε για μικρή, είτε για κινητή συσκευή σε οριζόντιο ή κάθετο προσανατολισμό, το site προσαρμόζει τις διαστάσεις των στοιχείων του, ή ακόμα και τα μετακινεί ή και τα εξαφανίζει.
9. Εύκολη δημιουργία προσφορών & εκπτωτικών κουπονιών
Η λέξη προσφορά είναι μια λέξη που “πουλάει” πολύ. Οπότε, ανάλογα και με το αντικείμενο του e-shop σας, ενδέχεται να πρέπει να τη χρησιμοποιείτε συχνά.
Ζητήστε το e-shop σας να παρέχει εύκολο τρόπο δημιουργίας εκπτώσεων, προσφορών, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών ή ό,τι άλλο συνηθίζεται και φέρνει αποτέλεσμα στον κλάδο σας.
Στη EasyComTech έχουμε εμπειρία από το τρέξιμο online καταστημάτων που λόγω του αντικειμένου τους πρέπει να δημιουργούν καθημερινά δεκάδες διαφορετικές προσφορές όλων των τύπων. Π.χ. “Με κάθε προϊόν της Χ κατηγορίας, παίρνετε δώρο ένα προϊόν της Υ κατηγορίας”. Ή “Μόνο για τις επόμενες 3 μέρες παίρνετε 1+1 δώρο.”. Ή “Στα 2 τεμάχια το 3ο δώρο”.
Ζητήστε μας να μελετήσουμε το αντικείμενό σας και να αναπτύξουμε μαζί μια στρατηγική προσφορών, καθώς και τους αντίστοιχους μηχανισμούς που θα σας επιτρέπουν να έχετε τον πλήρη έλεγχο στις προσφορές και στις εκπτώσεις που θα παρέχετε.
10. Blog (Content Marketing)
Διατηρώντας ένα ενημερωμένο blog πετυχαίνετε πολλά πράγματα:
- Δημιουργείτε στοχευμένο περιεχόμενο το οποίο διαβάζουν οι μηχανές αναζήτησης και σας φέρνουν επισκέπτες στο site σας.
- Δημιουργείτε προφίλ “ειδικού” πάνω στο αντικείμενό σας, κάνοντας τους επισκέπτες να σας εμπιστεύονται περισσότερο.
- Ενεργοποιώντας τη δυνατότητα σχολιασμού από τους επισκέπτες, δημιουργείτε μια κοινότητα στοχευμένου κοινού που δημιουργεί επιπλέον περιεχόμενο στο site σας.
- Προβάλλετε την προσωπικότητά σας και οι επισκέπτες έχουν έναν επιπλέον λόγο να αγοράσουν από σας, καθώς πολλοί από αυτούς θα ταυτιστούν μαζί σας. Ξεφεύγετε έτσι από την ξερή σύγκριση τιμών, ειδικά, αν πουλάτε τυποποιημένα προϊόντα ή υπηρεσίες.
- Λαμβάνετε feedback από την αγορά, και μπορείτε να μένετε στοχευμένοι στις ανάγκες του κοινού σας.
Tip 1: Προτείνουμε το blog να είναι ενσωματωμένο στο site σας. Να μην είναι ούτε σε άλλο domain, αλλά ούτε σε άλλο subdomain. Μπορεί να είναι σε κάποιον υποφάκελο όπως mysite.gr/blog.
11. Newsletter (E-Mail Marketing)
Στα περισσότερα πετυχημένα e-shop, το email marketing είναι ένα βασικό κανάλι δημιουργίας πωλήσεων.
Ο λόγος κόστος / όφελος που προκύπτει από τις ενέργειες αποστολής ενημερωτικών email (newsletter) είναι τόσο μεγάλος που δεν μπορείτε να τον αγνοήσετε.
12. Social Media
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest, Instagram, YouTube κτλ.) ανάλογα και με το αντικείμενο του e-shop σας, μπορούν να είναι άλλη μια σημαντική πηγή πωλήσεων, αλλά και εργαλείο ενδυνάμωσης του brand σας.
Η χρήση των παραπάνω μέσων μπορεί να είναι άλλο ένα βιβλίο από μόνη της, όμως όσον αφορά το στήσιμο του e-shop σας, φροντίστε για τα ακόλουθα απαραίτητα:
- Να παρέχει εύκολο τρόπο οι χρήστες να κάνουν like, share, tweet, pin κτλ.
- Όταν γίνεται κάτι από τα παραπάνω, να εμφανίζεται στο αντίστοιχο μέσο σωστή φωτογραφία και τίτλος.
- Να υπάρχει διαρκής ενημέρωση των follower για σημαντικά γεγονότα. π.χ. νέες προσφορές ή νέες παραλαβές.
Tip 1: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το διαγνωστικό εργαλείο του Facebook στη σελίδα https://developers.facebook.com/tools/debug για να ελέγξετε την εγκυρότητα των tags που παράγει η σελίδα σας σχετικά με τα Social Media.
13. Συνεχής βελτίωση
Το αποτέλεσμα που φέρνει το e-shop μπορεί να βελτιστοποιηθεί και η επιχείρησή σας να γίνει πολύ πιο κερδοφόρα, αν ενσωματώσετε μια κουλτούρα μέτρησης, δοκιμής και συνεχούς βελτίωσης.
Τα δύο βασικότερα εργαλεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε είναι τα τεστ ευχρηστίας (usabiilty testing) και τα πειράματα (A/B Testing & Multivariate Testing).
Tip 1: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εργαλεία όπως το Optimizely, το Convert ή το VWO για να στήσετε και να τρέξετε τα πειράματά σας.
14. Επαγγελματικό Design & Φωτογράφιση
Όλα τα παραπάνω θα σας αποδώσουν ακόμα περισσότερο αν συνοδεύονται από επαγγελματικό design.
Όσο καλά προϊόντα κι αν έχετε, όσο καλά κι αν τα περιγράφετε, είτε στο site, είτε στο blog, είτε στο Facebook, είτε στο Newsletter, θα αυξήσει το κύρος και τα ποσοστά σας μια ωραία παρουσίαση. Ωραία παρουσίαση σημαίνει ξεκάθαρη, εύληπτη, άμεσα κατανοητή, εύκολη στη χρήση.
Επενδύστε σε:
- Επαγγελματικό Σχεδιασμό της εταιρικής σας ταυτότητας (Λογότυπο, επιστολόχαρτο, κάρτα, φάκελος κτλ.)
- Επαγγελματική Φωτογράφιση των προϊόντων σας, των χώρων σας, της ομάδας σας.
- Επαγγελματικό design του site σας, των Facebook Post σας, του Newsletter σας.
Στη EasyComTech μπορούμε να σας συμβουλέψουμε προς την σωστή υλοποίηση των παραπάνω, αλλά και να αναλάβουμε τις παραπάνω εργασίες.
Μπορείτε να δείτε δείγμα της ποιότητας που παρέχουμε στα δείγματα εργασιών μας.
Επίλογος
Το ηλεκτρονικό εμπόριο σε πολλούς φαντάζει ως η εύκολη λύση που θα φέρει πελάτες από όλη την Ελλάδα ή και από όλο τον κόσμο. Σε άλλους, πιο κοντά στην πραγματικότητα, φαίνεται ως ένα βουνό νέων δεξιοτήτων και γνώσεων που θα πρέπει να κατακτήσουν.
Ο οδηγός αυτός έχει σαν στόχο να δώσει τις βασικές κατευθύνσεις για ένα σωστό αρχικό στήσιμο ηλεκτρονικού καταστήματος. Δεν είναι το όλο, είναι μόνο τα θεμέλια.
Συμβουλή μας είναι, αν δεν έχετε ήδη εμπειρία σε αυτό, να προσλάβετε κάποιον σύμβουλο ή κάποια έμπειρη εταιρεία κατασκευής e-shop. Η αμοιβή τους θα αποσβεστεί πολύ γρήγορα.
Θα χαρούμε να ακούσουμε τα σχόλιά σας για αυτόν τον οδηγό και να βοηθήσουμε όπως μπορούμε στο ταξίδι που ξεκινάτε.
Ευχόμαστε Καλή Επιτυχία!